23 januari 2017

Nyårslöfte av ett nytt slag (och nästan en månad försent)

För två år sedan testade jag ett nytt och annorlunda slags nyårslöfte (läs gärna originalinlägget frpn januari 2015). Det föll mycket väl ut, fram till någon gång i augusti/september då det rann ut i sanden.

I år gör jag ett nytt försök, med start nu omedelbart. Klichéer som "äta nyttigare", "motionera mer" eller "stressa mindre" ska konkretiseras genom 3 enkla verktyg: 12 vanor, 52 projekt och 365 småsaker.

12 vanor: Det tar tid att förändra invanda mönster. Genom att koncentrera mig på 1 vana/månad har jag en rimlig chans till varaktig förändring av några (o-)vanor, till skillnad från att försöka förändra allting samtidigt. Eftersom jag ligger lite back med detta (sedan augusti/september 2015) så ska jag testa att göra två förändringar/månad. Heja, heja.

52 projekt: Jag är en projekt-junkie. Jag påbörjar gärna och ofta projekt utan att riktigt ha en plan för hur eller när det ska slutföras. Alltså omger jag mig med mängder av halvfärdiga projekt, som att tvätta/laga/impregnera alla mina täcken, sy en adventskalender till E eller sortera foton.

Allt ofärdigt tar upp plats, fysiskt, i hjärnan och/eller digitalt, plats som behövs till annat. Från och med nyss ska allt slutföras. Detta kommer att ha som bieffekt att jag sakta men säkert omprogrammerar min hjärna till att just slutföra projekt, och alltså ändrar ett invant mönster av bara farten.

365 småsaker: Här kommer alla "javisst-ja-det-där-måste-också-fixas"-saker. Precis som med de ofärdiga projekten tar småsakerna hjärnkapacitet i anspråk helt i onödan. Det kan vara att byta batteri i ficklampan, skruva upp en extra krok i stallet eller att lämna en påse loppisprylar till välgörenhet.

Genom att fixa en småsak om dagen tar jag bort en mängd irritationsmoment ur vardagen samtidigt som jag avlastar hjärnkontoret (som milt sagt jobbar för högtryck). Bieffekt? Samma som med projekten, jag gör det till en vana att ta hand om småsaker direkt. Plus att jag kommer att bli ruskigt ordningsam och effektiv om det fungerar...

12/52/365. Nu är det läge för förändring.

Inga kommentarer: