19 februari 2015

Workshop i grundläggande stretching

För ett par veckor sedan var det dags för årets första workshop, den här gången i grundläggande stretching. I vanliga fall hålls denna kurs på 90 minuter, men efter önskemål från deltagarna kortades den till 60 minuter.

Vi träffades en förmiddag och jobbade koncentrerat med en handfull användbara stretchövningar som passar de allra flesta hästar. Lite inledande teori, sedan visade jag praktiskt och efter det fick deltagarna arbeta i par och testa alla övningarna på sina hästar medan jag fanns behjälplig.

Just den här dagen var det islänningar som stretchades, och som alltid när man pratar häst med likasinnade, rinner tiden snabbt iväg. Med facit i hand tyckte nog både deltagarna och jag att en timme var i kortaste laget, och i fortsättningen kommer workshopen att hållas i sitt originalformat på 90 minuter.

Innan vi skildes åt pratade vi om en uppföljande workshop, skräddarsydd efter just de här hästarnas behov, och det ska bli jätteroligt att träffa både islänningarna och deras ägare igen.

Sammanfattningsvis en trevlig lördagsförmiddag, där jag än en gång kör från jobb med ett stort leende, ett varmt hjärta och glädjen över att få ha världens bästa jobb!


3 kommentarer:

Jessica sa...

Tack Julia. Nu känner jag mig mycket säkrare på att inte göra fel när jag stretchar min häst. Har faktiskt även blivit bättre på att göra det oftare oxå :). Det bästa med kursen var att det var ett fåtal övningar som man sen kan känna sig säker över och utöva själv utan att vara rädd för att det ska bli fel. Har tidigare varit på stretch kurs men de visade för många olika övningar och efteråt kom man tyvärr inte ihåg så mycket.

HållbarHäst sa...

Tack så mycket, Jessica! Ser fram emot att träffa er igen!

Barbabok sa...

Jag kan tillägga att stretching hjälpte att hålla min gamla häst Tillit (se tidigare gästinlägg) i fin form, särskilt i perioder då jag tränade lite mer.
/Sara