30 oktober 2013

Ridövning: Rid runda volter, få med yttersidan!

Den här övningen återkommer jag själv ofta till, både när jag rider och när jag tömkör. Den går att variera utifrån erfarenhet hos häst och ryttare, den nyblivna ryttaren utför den i skritt, den mer avancerade väljer trav, galopp eller växlar gångart i övningen.

Övningen tränar precision och framförhållning hos ryttaren, konernas placering gör att man måste fokusera. Den här övningen är bra för att få kontroll på yttersidan och samtidigt få en mjuk och följsam innersida. Växlingarna mellan rakriktning och ställning/böjning ger ytterligare en dimension.


Grundutförande: Vänd upp på medellinjen mellan konerna vid C. Vid nästa par koner lägger du en volt med 10 m i diameter åt höger (X-E-X). Rid utanför konen vid E så att volten precis tangerar fyrkantspåret. Fortsätt på medellinjen mot A. Efter sista paret koner svänger du höger och följer fyrkantspåret till C. Vänd upp på medellinjen igen och gör samma sak igen, men åt vänster.

Variationer:
  • Lägg 10-metersvolter åt höger + vänster vid X innan du fortsätter på medellinjen mot A, dvs C-X-E-X-B-X-A.
  • Lägg 10-metersvolter vid E och B på väg tillbaka till C.
  • Vänd igenom en 20-metersvolt vid E och B, dvs E-X-B på väg tillbaka till C.
  • Variera gångart: ex. trava C-X, skritta X-E-X, trava X-A, galoppera A-C.
  • Variera tempo: ex. arbetstrav på medellinjen, samlad trav på volterna och mellantrav på långsidorna.
Viktigast att tänka på: Behåll framåtbjudningen hos hästen, hellre väl utfört i en aktiv trav än slarv eller undertempo i galopp! Lyft blicken och var väl förberedd för alla delmoment. Se upp om hästen vill trycka ut ena bogen, förböja sig, eller gå på dubbla spår på volterna.

3 kommentarer:

Jag sa...

Lite roligt att jag hittat din blogg, Julia =) Mina föräldrar hade hästar när jag växte upp och jag hade själv en egen häst fram tills jag var 15-16 år. Så även om konståkningsintresset alltid varit större så är jag ändock hästintresserad och jag förstår ju allt du skriver om. Men i alla fall, nu när du skrivit om volterna och vilken ordning man ska göra momenten i så påminner det faktiskt en hel del som konståkning. Vi ska också följa liknande mönster när vi testar vår skridskoåkning för domare. Har inte tänkt på att hästar och konståkning påminner om varandra, roligt när man hittar gemensamma nämnare =) Kram Li

HållbarHäst sa...

Vad kul! Jag kan dessvärre ingenting (ännu) om konståkning, men ofta finns det gemensamma nämnare inom vitt skilda områden. Man kan dessutom ofta lära av varandra :)

HållbarHäst sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.